luni, 11 iunie 2012

M-am lămurit...

A fost o experienta din seria rasu'plansu' sa merg la vot in comuna natala a sotului, unde am domiciliul legal. Am mers mai mult asa, din ambitie, de dragul expeientei, caci la fel de bine as fi putut vota la Satu Mare. Adica nu aveam un interes prea mare in privinta celor ce se voiau alesi. Ajunsa acolo, o intreb si eu pe soacra-mea cum stau lucrurile, ce zice lumea si aflu ca toti il voteaza pe un anumit candidat, adicatelea cel deja infunctie, ca in mai toa
ta tara. Prima constatare, fata de cum eram eu obisnuita, a fost ca la tara se discuta deschi s pe tema asta, nu-si ascund optiunile, de altfel, previzibile. La oras, sau cel putin la Bacau, nu se spunea cu cine si cum. Era secret, poate chiar rusine, doar intre apropiati si poate nici asa, daca persoanele faceau parte din cercuri cu tangente politice. A doua constatare, se voteaza cu turma. Dupa ce criterii, va dati seama, numai dupa propria convingere nu. Adica se ajunge la convingere, dar nu dupa o cantarire pe cont propriu a argumentelor pro-contra.

Alt aspect- la vot se merge gatit, nu asa, ca-i evenement emportant. Eventual cosmetizat, doar te vede lumea, ca parca altadata nu te vede. Ajungem la sectie- 3 babute tocmai ieseau sprijinindu-se una pe alta, una adusa de spate, alta schioapa, cu punguta de plastic in care- si tineau buletinul (accesoriu universal raspandit, ca si soacra-mea avea la fel.) Dar venisera la vot, pai se poate? Nu vreau sa fiu inteleasa gresit, nu consider ca batranetea iti ia toate drepturile sau ca nu ar mai fi in stare sa voteze. Numai ca.... ma indoiesc ca pricepusera ce anume votasera, altceva in afara de primar. Si sa va explic de ce. Inauntru, ii da cucoana de la masa buletinele soacrei mele si se apuca sa ii explice. Pentru ce e fiecare, lucru pe care nu-l mai vazusem. La care ea mirata constata- da' este si pdl? Probabil campania pdl-ului n-o fi fost intensa. Tanti ii explica- sunt mai multe partide (nu prea multe, ce-i drept). Ea confirma ca a inteles ce e cu buletinele alea multe-a, partidele...


Prin analogie, cred ca scena s-a repetat intr-o forma sau alta cu multi dintre alegatorii ajunsi la o varsta. Pentru ca la tara, cei in varsta nu sunt atat de culti. Pe vremuri se faceau putine clase etc.

Imi vine randul, tanti da sa imi explice, eu ii tai vorba si-i explic ca stiu ce am de facut. Votez asa cum numai eu puteam sa o fac, cat mai divers, ca tot aia era. Adicatelea n-am votat pe linie, ca tot romanul, pentru simplul motiv ca nu-mi e niciunul simpatic. Acum cica sa pun alea in urne. Eu am vazut-o pe Eba de dimineata cum introducea buletinele frumos impaturite in urne si stiam si eu ca asa trebuie, ca nu era nici prima nici a doua oara.

2 comentarii:

  1. mai bine nu mai mergi la vot,decat sa votezi pe cineva care simti ca nu te reprezinta sau nu-ti place....parerea mea

    RăspundețiȘtergere
  2. La tara votarea este un eveniment al comunei, nu ca la oras cand iesim seara de seara la o plimbarica, deci cred ca e ceva normal gatitul si aranjatul.
    Problema apare atunci cand oamenii habar nu au cu cine si de ce voteaza, si eu cred ca acest aspect se vede si in rezultatul alegerilor. Poate ca sigla USL e mai frumoasa, nu stiu ...
    Cat despre mine, am votat cu PDL pe line, nu imi este frica sau rusine sa recunosc, si asta pentru ca stiu de ce sunt in stare psd-istii - pacat, mare pacat ca PNL s-a vandut asa ieftin intrand intr-o alianta extrem de rusinoasa, de unde cu certitudine vor iesi foarte sifonati.
    Scuze, ca m-am lungit cu commentul asa mult.

    RăspundețiȘtergere

Ce rămâne din noi

Pe timpul foametei de după al doilea război mondial, copii din satele sărace ale Moldovei au fost suiți în trenuri și duși în Ardeal, acolo ...