joi, 12 ianuarie 2012

Katrina, pacat din iubire- de Alma Jane Sirbu

Cu putin timp in urma am avut onoarea sa intalnesc in mediul virtual o proaspata scriitoare, ce a indraznit sa-si publice cartea pe cont propriu, increzatoare in forta si in farmecul scrierii sale.

Trebuie sa recunosc ca titlul a fost cel care mi-a atras atentia in primul moment. Si apoi, scurta descriere ce facea referire la o perioada draga mie din istoria noastra, m-a atras ca un magnet. E de apreciat curajul de a scrie, in zilele noastre, o carte a carei actiune se desfasoara in epoca interbelica. Mai ales cand autorul, in cazul nostru, autoarea, nu a trait in acea perioada, pentru a reda pulsul vietii de atunci din propriile trairi. Dar fascinatia pe care i-a produs-o aceasta epoca a fost probabil factorul determinant in alegerea cadrului. Graiul mai dulce si parfumul acelor ani, alaturate decorului rural in care prinde viata o splendida, dar oarecum interzisa, poveste de dragoste sunt elementele ce dau farmec intregii actiuni, potentandu-i impresiile ce le lasa in sufletul cititorului.

M-a captivat repede aceasta frumoasa poveste, plina de pasiune, de emotii intense. Dragostea ce se naste intre un fiu de boieri, Anton, si o prea-frumoasa tarancuta, Katrina, nu putea fi una fara complicatii in acele vremuri tulburi. Diferentele de clasa si obiceiurile impamantenite in randul familiilor cu stare nu permiteau ca o asemenea idila sa se desfasoare firesc. Parintii baiatului ii aranjasera deja o casatorie, cu o fata de aceeasi conditie. Cei doi nu tin insa cont de bariere si se iubesc mistuitor, chiar si atunci cand destinul, nemilos, ii desparte. Fara sa vrei, traiesti o data cu cei doi emotiile si pasiunea din clipele cand dragostea le patrunde pe nesimtite in suflete, crescand treptat, atingand apoi apogeul. Si tot fara sa vrei, iei parte la zbuciumul lor atunci cand despartirea lor devine inevitabila. Fara a se pierde in detalii, autoarea reuseste sa transmita cu multa naturalete toate aceste trairi intense, intreaga zbatere launtrica a celor doi indragostiti. Durerea despartirii, deznadejea, urmata totusi de speranta ca intr-o buna zi, se vor revedea.

Destinele lor urmeaza cai diferite, cel putin pentru un timp. Cele ce se petrec in acest timp tin insa cititorul cu sufletul la gura cel putin la fel de mult ca intalnirile patimase furate de cei doi in trecut. Evenimentele ce au loc in tara in acea zbuciumata perioada dinainte de al doilea razboi mondial se rasfrang intr-o anumita masura si asupra Katrinei, zguduindu-i aparenta existenta linistita. Stiam ca ma apropii oarecum de final, dar refuzam sa-l intrevad. Putea fi unul fericit sau, dimpotriva. Astfel ca am trait din plin suspansul generat de pericolul ce plana asupra ei. Pericol care, ca o ironie a sortii, ii inlesneste mult asteptata intalnire cu iubirea vietii ei. Desi acum, viata sa era alta, alte piedici zaceau in calea lor. Bineinteles ca n-am dezvaluit tot, am incercat sa trasez in mare cateva idei din aceasta superba poveste de dragoste, care pe mine, una, m-a fascinat, m-a tinut in priza.

Si, daca n-as fi stiut, aproape ca nu mi-as fi putut da seama ca este scrisa in prezent, detaliile si limbajul descriu perfect atmosfera din perioada interbelica. Abordarea acestui limbaj mai putin modern face ca lectura sa te unga pe suflet, fiind cel mai potrivit pentru aceasta iubire rustica. Intamplator, iubesc cartile ce descriu acea epoca si am citit destul de mult (dar nu suficient), astfel ca din punctul acesta de vedere am putut analiza detaliile. N-as putea sa va dau ca reper vreun stil asemanator, pentru ca nu am gasit vreo asemanare cu unul din autorii consacrati. Insa pot spune ca este o lectura placuta, scrisa intr-un stil fluid si usor de digerat, nu va puteti plictisi, caci autoarea nu se pierde in inutilitati, primeaza actiunea si trairile, iar pe alocuri, veti gasi presarate si aspecte comice, fie ca sunt de situatie, fie de limbaj.Se citeste pe nerasuflate, abia te induri sa o lasi din mana, curiozitatea de a vedea ce urmeaza sa se intample este prea mare si nu ti se ofera ragaz, pauze de respiratie, valtoarea evenimentelor intr-o continua curgere te captiveaza fara posibilitate de sustragere.

In toata aceasta actiune concentrata, mi-ar fi placut ca unele episoade sa fie ceva mai detaliate, nu de alta, dar, desi cartea are 260 de pagini, parca s-a terminat prea repede, as fi vrut sa mai prelungesc patrunderea mea in viata Katrinei si a iubitului sau, sa aflu mai mult. Per ansamblu, idila celor doi pare desprinsa din povesti, Katrina aminteste de o zana incredibil de frumoasa si de inocenta, un personaj pe care nu poti sa nu-l indragesti caci se apropie de perfectiune, atat fizic cat si sufleteste. Am regasit prin ea in aceasta carte dragostea ideala, de nezdruncinat in fata greutatilor vietii.

Cartea se gaseste momentan doar in magazine virtuale, respectiv pe Amazon si pe Elefant.ro si eu cred ca merita citita, pe mine m-a impresionat in mod placut. Cei interesati o pot comanda de aici sau de aici.

7 comentarii:

  1. Mie, ca tipologie, cred ca mi se par mai usor mai interesante cartile romantice in care o fiica de boier se indragosteste de un taran sarac, fie el de tip Ion/Dinu Paturica, sau nu, (preferabil nu, ca sa fie cu happy end).

    RăspundețiȘtergere
  2. Doamne,Andreea,ai patruns pina in cele mai intime intentii ale mele,atunci cind am scris romanul!!!!Esti si tu o fiinta exceptionala,asa cum mi-am dorit sa fii,atunci cind am inteles ca tu vei face recenzia.Nu puteai surprinde mai bine si mai profund ceea ce am vrut eu sa scriu in primul meu roman.Pina si comicul de limbaj si situatie,ceea ce nu multi au bagt de seama,a fost luat in vizor si accentuat,caci el exista in carte si,daca esti un optimist,criar razi cu pofta la scenele acelea....intrun cuvant,nu ti-a scapat nimic.Iti multumesc din suflet pentru ceea ce ai scris aici,mai ales ca ai fost cit se poate de obiectiva,noi,necunoscindu-ne.Multumesc din suflet!!!!!

    RăspundețiȘtergere
  3. ALMA EUGENIA, intrucat regulile ortografice dupa care am invatat limba romana in anii de primara - '65,'70 - s-au schimbat, sugerez sa consulti permanent DEX ONLINE - http://dexonline.ro/ ... Acolo ai si flexionarile (declinarile sau conjugarile) fiecarui cuvant-radacina. Nu ma refer la regula cu â din A, ci la pluralul si genitivul unor cuvinte. Un exemplu - SEARBEDE nu e corect... ci SERBEDE. In fine, sunt mai multe erori in ce ai publicat pe scribd. Am vazut ca le-ai pus si pe AMAZON - hi-hi ... Vrei sa râda si DIASPORA... - Revizuieste-le, altfel CERI bani degeaba PE ELE. Ori... le vor cumpara numai analfabetele visatoare, carora - s-o recunoastem - le-a crescut ponderea in masa cititoarelor.

    RăspundețiȘtergere
  4. Draguta,nu stiu cine esti,dar banuiesc ca ma urmaresti ca sa-mi vinezi asa-zisele greseli gramaticale...sa fii tu sanatoasa si sa mai citesti noul DEX de citeva ori,ca tot n-o sa inveti nimic....
    Aceasta carte este scrisa in limbajul si gramatica acelor ani,daca nu te-ai prins,citind pe scribd...daca esti atit de desteapta,de ce nu-ti asumi adevarata identitate si ma sicanezi sub diverse nume de imprumut?
    Sau te roade invidia?...Cind s-a intimplat povestea din acesta carte,tu pluteai in neant,erai un spirit...banuiesc,nu prea bun,de nu te linistesti nici in ziua de azi...Ce oi fi avind cu mine si cu romanul meu,nu stiu,dar asteapta,ca mai iese unul pe piata,ca sa ai ce "rumega".Ma bucur,totusi,ca te freaca grija!!!

    RăspundețiȘtergere
  5. Nu va suparati, dar nu vreau astfel de dispute pe aici. Exista posibilitatea sa existe in text mici erori pentru ca din cate stiu nu a beneficiat de prelucrare, editare etc. Nu am eu prea mult timp sa reiau lectura pentru a vana astfel de erori care, din pacate, apar si in carti mult mai cunoscute, la edituri renumite de la noi. Asa ca nu pot spune daca exista sau nu, dar admit ca pot exista.
    Dar, daca tot ne aflam in pagina une recenzii, mi-ar place ca discutiile sa fie intr-o nota placuta si constructiva, in ton cu rolul literaturii in viata noastra.

    Va multumesc pentru intelegere!

    RăspundețiȘtergere
  6. Si uite asa imi mai aduc aminte ca sunt o agramata...intre timp cititorii mei s-au inmultit,au citit si criticii si nu s-au sesizat de "genitalul" cuvintelor folosite de mine in romanul Katrina si unii mor de invidie si acum...
    ma simt un fel de Traian Basescu...pe bune!

    RăspundețiȘtergere

Ce rămâne din noi

Pe timpul foametei de după al doilea război mondial, copii din satele sărace ale Moldovei au fost suiți în trenuri și duși în Ardeal, acolo ...