marți, 31 ianuarie 2012

Cateva precizari despre recenzii

Recenzia unei carti incepe la mine inca din clipa in care deschid cartea si parcurg prima fraza. Stiu ca prin continutul lor, recenziile mele sunt destul de departe de ceea ce presupune critica literara. Desi abia acum imi folosesc cu adevarat lucrurile invatate in scoala, la orele de romana. Pe atunci, cometariile operelor literare erau departe de a fi o placere pentru mine. Insa acum, chiar daca ceea ce scriu nu reprezinta comentarii in genul celor pe care le faceam la scoala, cand citesc, citesc si prin prisma a ceea ce am invatat atunci. Dar sa revin la fraza cu care am inceput. Cand incep lectura unei carti, imi canalizez toata atentia spre ea, incercand sa surprind cat mai bine toate aspectele cartii. Nu citesc o carte doar ca sa fie citita, nu trec peste pagini si nici nu omit amanunte, daca e cazul, recitesc unele pasaje pana consider ca am inteles exact mesajul.

In mintea mea incep sa se creioneze primele impresii o data cu primele pagini, impresii ce, de regula, vizeaza stilul autorului. Evident ca in primele pagini nu-mi pot forma o parere in ceea ce priveste subiectul cartii. Am observat ca la romanele politiste am tendinta de a folosi fraze- cliseu, deoarece impactul genului asupra mea este oarecum asemanator in cazul acestor carti. Cu toate acestea, fiecare are ceva unic, diferit si aceasta latura incerc sa o pun in evidenta in recenziile mele. Nu cad nici in capcana povestirii, nu vreau sa ofer cititorilor un rezumat. Nici mie de altfel nu mi-ar place sa citesc un rezumat inainte de a trece la lectura unei carti. Incerc sa dezvalui suficient de mult cat sa atrag atentia si sa starnes interesul asupra cartii, daca aceasta merita, si suficient de putin cat sa nu stric surpriza din timpul lecturii. In rarele cazuri in care impresiile mele privind o anumita carte nu au fost tocmai pozitive, am evidentiat si ceea ce mi-a placut si ceea ce nu mi-a placut. Nu uit ca gusturile difera de la om la om, si ceea ce nu a fost pe placul meu, ar putea place altcuiva.

E foarte important pentru mine sa scriu aceste recenzii cat timp am impresii proaspete, pentru a le reda cat mai fidel entuziasmul generat de cartea respectiva, dar au fost si cazuri in care am reusit sa-mi adun gandurile din urma cu multi ani, in cazul unor carti ce m-au impresionat puternic si mi-au ramas in minte la fel de proaspete. Sunt carti cu un puternic impact emotional ce inca te pot marca chiar si dupa o vreme indelungata. Nu multe au acest har, dar acelea care reusesc acest lucru sunt demne de a fi considerate capodopere. De altfel, mentinerea lor in randul cartilor citite de nenumarate generatii este un argument suficient ce atesta aceste calitati. Sunt sigura ca si dintre cartile carora le-am facut o recenzie imediat dupa lectura, se vor gasi macar cateva despre care as putea scrie cu aceeasi pasiune si peste ani.

Voi continua sa va impartasesc impresiile mele de lectura, mai pe scurt numite recenzii, iar daca voi convinge prin ele macar o persoana pentru fiecare carte, ma pot declara multumita.